Bude lávka? Bude!

Velkou rekonstrukcí prochází pardubického hlavního nádraží. Ta je rozdělena na několik etap, po jejich dokončení získá krajské město propojený dopravní terminál a hlavně také tolik vyhlíženou lávku na Duklu.

Během tohoto víkendu probíhá instalace první části lávky pro pěší, osazují se dílce dlouhé 37 a 28 metrů. Výstavba lávky, která propojí hlavní nádraží s jižní částí města a s jednotlivými nástupišti, bude postupná. Kompletně se dokončí v listopadu 2023. Pro občany Pardubic je velmi důležité, že výstavbu lávky z drtivé většiny platí Správa železnic, neboť ji zahrnula do svého projektu celkové rekonstrukce pardubického hlavního nádraží.

„S primátorem Martinem Charvátem jsme absolvovali desítky schůzek, mluvili se stovkami lidí a strávili nad tímto projektem spoustu hodin. Byla to vážně fuška, ale výsledek bude stát za to! Budeme mít krásnou lávku, díky které už lidé nebudou muset nebezpečně přebíhat železniční koleje jenom proto, aby si zkrátili cestu domů nebo do práce. Konečně se budou moci vydat důstojně a především bezpečně po moderní lávce, která bude samozřejmě bezbariérová a s výtahem tak, aby ji mohli využívat opravdu všichni občané, třeba včetně maminek s kočárkem, kteří někam cestují,“ informuje poslanec a zastupitel Martin Kolovratník.

Město v porovnání s celkovými náklady za tento projekt zaplatí pouze zlomek ceny. „Podařilo se nám totiž uzavřít dohodu se Správou železnic a ministerstvem dopravy. Lávka by měla vyjít na zhruba 330 milionů korun, město se na ní bude podílet částkou 7,5 milionu korun bez daně. Díky tomu budou náklady pro město pouze v jednotkách milionů a ušetřené peníze se mohou využít na další projekty a rozvoj života v Pardubicích,“ pokračuje.

Martin Kolovratník je členem správní rády Správy železnic, informace má, jak se říká, z první ruky. „Jsem rád, že práce probíhají podle naplánovaného harmonogramu, kterého se stavební firmy drží. Podle plánu však budou v letošním roce probíhat práce především v oblastech zhlaví stanice a do oblasti osobního nádraží se vrátíme v příštím roce. Všechny cestující a občany mohu za Správa železnic ubezpečit, že tento důležitý projekt důsledně hlídáme a sledujeme ho. Za sebe mohu také slíbit, že i nadále budu dělat maximum pro rozvoj české železnice, byť jako opoziční poslanec mám omezené možnosti,“ uzavírá.

„Lávka je svým způsobem ojedinělá, čekalo se na ni dlouho, je to velký stavební prvek. Její zprovoznění budeme směřovat s dokončením celé stavby. A už teď se začneme zabývat tím, jakou formou ji budeme udržovat. Lávka je monolitní, všechno, co je nad trakčním vedením je z pohledu údržby velice složité,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Během toho pokračuje celková modernizace uzlu. Pracuje se na výstavbě pátého nástupiště, dosud byla v Pardubicích čtyři. Bude zastřešené a stejně jako na ostatní nástupiště povedou k němu eskalátory. Stavební firma rovněž dělá kabelovod, protihlukové stěny a staví železniční most nad ulicí Jana Palacha.

Celá modernizace stanice stavebně skončí v květnu 2024. Investiční náklady jsou vyčísleny na 6,3 miliardy korun. Správa železnic by pak měla ještě opravit funkcionalistickou výpravní budovu z roku 1958, podle generálního ředitele s tím začne nejspíš v roce 2024.

Autor fotografií: Jiří Chmelík