Začlenění města do připravovaného parkovacího domu za Domem hudby má trhliny
„Na našem zastupitelském klubu jsme tuto problematiku projednali a shodli se, že je nutné vybalancovat modely fungování obou domů tak, aby si vzájemně nekonkurovaly, ale naopak působily synergicky,“ řekl Jan Hrabal, předseda klubu.
Navržená dohoda mezi městem a investorem tvoří základní rámec, za kterých by mělo město koupit 92 parkovacích míst ve čtvrtém a pátém nadzemním patře parkovacího domu. Aktuální návrh zní: 750 tisíc korun bez DPH za jedno parkovací místo, tato cena může být navýšena maximálně o 15 procent, a to v závislosti na výši nákladů vynaložených na stavbu parkovacího domu.
„Celková cena se tak dle návrhu může vyšplhat až na částku přes 96 milionů korun včetně DPH. Jedno parkovací místo by tak stálo přes milion korun,“ upozornil Jan Hrabal s tím, že tato cena platí pouze za předpokladu, že investor uzavře smlouvu o dílo se zhotovitelem stavby parkovacího domu do 31. ledna 2023: „Pokud se to nepodaří, bude se jednat o smlouvě nové.“
Město v případě schválení zastupitelstvem schválí koupi 92 parkovacích míst s odkládací podmínkou tak, že cena pro město je shodná s cenou pro Pardubický kraj, který si místa také může odkoupit. „Jenže v tuto chvíli žádná taková dohoda s Pardubickým krajem neexistuje, měli bychom na ni počkat,“ konstatoval Hrabal, který je zároveň krajským zastupitelem.
Právě jako rizikové v současné době vnímá, že aktuálně by město mělo za koupi svého jednoho místa platit více než kraj: „Tento postup nám přijde poněkud překotný. Budeme navrhovat stažení tohoto bodu nejméně do ukončení jednání s Pardubickým krajem, abychom věděli jeho konečnou dohodu.“
Zastupitelé města zatím neznají detaily připravované stavby. „Těžko pak můžeme takový projekt podpořit. Až takřka stomilionovou investici prozatím neprojednal finanční výbor či příslušné komise. Jejich názory jsou poradní pro jednání rady a často určující i pro celé zastupitelstvo,“ připomněl Jan Hrabal.
Podle náměstka primátora Jana Nadrchala může být problematický i celý konstrukt navržené spolupráce. „Je nutné zajistit i právní záruky, že takový postup nemůže být považován za obcházení zákona o veřejných zakázkách. Pokud by totiž většina budovaných místa měla připadnout městu a kraji, tak vnímám takové riziko jako velmi významné. Musíme být velmi obezřetní, jde o hodně peněz a naší povinností postupovat maximálně hospodárně,“ nechal se slyšet s tím, že i on nemůže v této fázi celý projekt podpořit.